Företagsfotografen

Det finns många sätt att nischa in sig om fotograf och därmed kunna livnära sig på sin talang och intresse. De allra flesta yrkesverksamma fotograferna har sina egna företag och kan ta uppdrag lite var som helst ifrån. Om du vill tjäna bra pengar som fotograf kan det vara en bra idé att utöka ditt CV genom att erbjuda dina tjänster till företag, för det är ju där pengarna finns. I det här inlägget får du veta allt om företagsfotografen.

Vad är en företagsfotograf?

En företagsfotografs främsta arbetsuppgift är att fotografera till ett företag. Det kan handla om att fotografera deras produkter som sedan ska marknadsföras till att fotografera material de ska använda till företagets hemsida och sociala medier eller att fotografera personalen och verksamheten.

Förutom att en företagsfotograf kan fotografera stillbilder kan de ibland även fotografera rörliga bilder. Dessa rörliga bilder kan till exempel användas i en företagsfilm, vilket är en kort film som visar upp företagets produkter, tjänster, utbildning eller liknande.

Med andra ord kan en företagsfotografs arbetsuppgifter variera. Så om du tycker om att ha varierande arbetsuppgifter kan det vara läge för dig att utöka dina tjänster och bli en företagsfotograf.

Så blir du företagsfotograf

Om det känns lockande att bli företagsfotograf har du stora möjligheter att bli det. Om du redan är yrkesverksam som fotograf är det enklare för dig att använda dig av de kontakter du har och berätta för dina kunder att du utökat dina tjänster. Men ifall du för tillfället fotograferar på din fritid men börjar känna dig redo för att göra din hobby till ditt arbete finns det flera vägar att gå. Om du inte redan är aktiv på sociala medier och visar upp dina bilder där kan det vara ett bra sätt att börja visa upp din portfolio. I din profillänk kan du länka till din hemsida dit du leder potentiella kunder som får se hela din portfolio och får en bra överblick på dina tjänster och hur de kan kontakta dig.

Oavsett om du är yrkesverksam som fotograf eller fotograferar på hobbynivå så är det svårt att nå ut. Om du har bestämt dig för att du vill satsa på att jobba som företagsfotograf men kanske inte har etablerat dig i branschen ännu kan du alltid börja med att erbjuda dina tjänster till företag du skulle tycka vara intressanta att arbeta för. Det värsta som kan hända är att du får ett nej, men i bästa fall får du ett ja och det är en erfarenhet du kommer att ha mycket nytta av. Till en början kan det vara bra att erbjuda dina tjänster, eller delar av dina tjänster, gratis så företagen får testa lite vad du går för. Fördelen med att erbjuda sina tjänster gratis till en början är att du både får knyta de kontakter du kanske senare i din karriär har användning av, och du får dessutom en erfarenhet du kan använda dig av i ditt CV.